השלב הראשון – קבלת אישור מהקהילה היהודית

זהו השלב שאולי רבים חוששים ממנו. איך אוכל להוכיח שלאורך כל הדורות אני למעשה אותו צאצא ממגורשי ספרד ופורטוגל? תתפלאו, אבל זהו אולי השלב הפשוט ביותר.

ראשית נדגיש שקבלת אישור מהקהילה היהודית נעשית על-ידי אחת משתי הקהילות בפורטוגל: ליסבון ופורטו. אתם מוזמנים לבחור באופן חופשי מול איזו קהילה לעבוד. לי אישית יש ניסיון עם הקהילה בפורטו, ואני יודע שרבים אחרים בחרו בקהילה זו, אך כאמור אין פה שום העדפה. את כל תהליך ההתקשרות מול הקהילה היהודית נעשה באמצעות התכתבות במיילים. האנשים שעובדים מולכם מאוד חביבים, ניתן לפנות אליהם באנגלית ומעט גם בעברית, הכל עובד והם יעשו את זה בצורה הנוחה לכם והנעימה ביותר.

כפי שפורט בפוסטים המקדימים, יש להגיע לקהילה היהודית עם חומרים אשר מציגים קשר כלשהו לתרבות יהדות ספרד. ישנם ברשת קבצים המפרטים את שמות המשפחה אשר הם ברשימות של הזכאים (ראו קישור בתחתית העמוד), זה אולי עוזר, אך בסופו של דבר, יבקשו מכם להציג גם איזושהי ראיה לכך שהמשפחה שלכם שמרה על המורשת בדרך כלשהי.

מסמכים שנרצה לאסוף על מנת להציג לקהילה (אין חובה בכולם, אך כל דבר תומך מבורך): תעודות לידה של הורים, סבא, סבתא, הדור שעלה למעשה ממדינות אליהן גורשו יהודי פורטוגל (מזרח אירופה כגון: בולגריה, רומניה, צפון אפריקה כגון: מרוקו, לוב, תוניס, מדינות אחרות כמו טורקיה, וישנן מדינות נוספות). כתובה של ההורים, סבא וסבתא בנוסח ספרדי (ראו קישור בתחתית העמוד), תעודת נישואין, אישור מהרב שערך את טקס בר המצווה על כך שנעשה בנוסח ספרדי, וידאו של בן משפחה המדבר לאדינו/ספניולית (השפה שהיהודית שמרו לאורך הדורות ומהווה הוכחה חיה למקום שממנו הגיעו), תמצית רישום ממרשם האוכלוסין (מציד שנת עליה, ארץ לידה וכו׳), צילומי תעודות זהות עם פירוט הילדים. כל דבר המעיד על אורך חיים דתי-מסורתי שהוא בנוסח ספרדי.

לאחר שיש לנו את כל המסמכים אותם הצלחנו לאסוף, נבנה עץ שושרים פשוט (בפאוור פוינט), על מנת להציג את המשפחה ונלך אחורה כמה דורות שרק נוכל (אין חובה ללכת 10 דורות, גם 3 דורות זה בסדר). נצרף את כל תעודות הזהות, תמצית רישום ממשרד הפנים, וכל דבר נוסף אותו הצלחנו להשיג. כמו כן, נספר מעט על המשפחה בכמה משפטים, על כיצד המשפחה שמרה על המסורת הספרדית ובמה זה בא לידי ביטוי. לבסוף נשלח את הכל לקהילה היהודית באימייל ונמתין לתשובה מהם. במידה והכל בסדר, נקבל תשובה עם המילה Approved והוראות כיצד להמשיך. במידה ויהיה חסר משהו, הם יבקשו מסך נוסף על מנת לבסס את מה שאמרתם (לרוב הם מבקשים פשוט כתובה, כי שם הכי פשוט לראות את ההבדלים בנוסח).

קיבלתם את ה-Approved המיוחל? מזל טוב! אפשר לומר שהאזרחות בידכם, רק נותר להשלים את התהליך. בשלב הזה, יש לבצע העברה בנקאית על-סך 500 אירו לקהילה היהודית בה בחרתם, על-פי המידע שהם ישלחו לכם במייל. שימו לב כי כל העמלות וההוצאות הבנקאיות חייבות (לבקתם) לחול עליכם, ושהסכום צריך לעבור אליהם במדיוק. ניתן להעזר בבנקאי שלכם ולהסביר לו שאתם נושאים בכל ההוצאות, והצד המקבל לא ישלם דבר.

לאחר התשלום, שילחו לקהילה את האישור על כך שהתשלום הועבר (צילום מסך, סריקה של הקבלה), וצרפו גם את קובץ ה-WORD מילוי כל הפרטים בו (פרטים אישיים כמו שם מלא וכתובת). כעת נותר להמתין לקבלת האישור. האישור נשלח באימייל וגם בדואר. ניתן להשתמש באישור שמתקבל באימייל על מנת להציגו בפגישה בשגרירות פורטוגל בתל אביב, ובכך לחסוך זמן יקר, וכאשר מגישים את המסמכים המקוריים בפורטוגל, לשים את המקור שהתקבל בדואר. ניתן לברר מול הקהילה היהודית במידה והם לא שולחים את זה תוך זמן סביר. במקרה שלי, לאחר כחודש התקבל האישור באימייל, ולאחר שבועיים נוספים התקבל האישור בדואר, אך זה לא מבטיח שכך יהיה גם במקרה שלכם. אל תחששו מלברר מול הקהילה היהודית לגבי האישור.

עדכון חשוב: מעתה האישורים יהיו חתומים דיגיטלית ולא ביד. מה שיביא לשיפור השירות וטיפול מהיר יותר. החתימה הדיגיטלית אושרה אל מול הרשויות בפורטוגל ומעתה לא ישלח בדואר אישור של הקהילה היהודית כלל. האישור יוחתם על-ידי מורשה באופן דיגיטלי ולאחר מכן ישלח באימייל. את המסמך יש להדפיס ולהגיש בהתאם לשלבים המפורטים בתהליך ויש להתייחס אל המסמך כמקור לכל דבר.

בנוסף הקהילה תבקש מכם לשלוח להם בדואר את כל המסמכים המקוריים אותם הצגתם – שימו לב שאין זה תנאי לקבלת האישור מהם, כך שבין אם תחליטו לעשות זאת ובין אם לא, אל תחששו שזה ישפיע על קבלת אישורכם.

זהו, כעת יש בידכם את האישור של הקהילה היהודית, התנאי ההכרחי להגשת כל בקשה לאזרחות במסלול המהיר למגורשי פורטוגל, ולכן ניתן לומר שמכאן הדרך די בטוחה. כל שעליכם לעשות הוא להמשיך לבצע את שאר השלבים בזהירות ובקפדנות, הם כלל אינם מסובכים, פשוט עבדו מסודר לפי המדריך, והדרך אל הדרכון הפורטוגלי ממש מעבר לפינה.

צריכים עזרה בהכנת המסמכים והגשתם? פנו אליי דרך עמוד הפייסבוק של הבלוג

הקהילה היהודית בפורטו – הבלוג הרשמי להוצאת אזרחות פורטוגלית

הקהילה היהודית בפורטו – אימייל ליצירת קשר

הקהילה היהודית בליסבון – האתר הרשמי

הקהילה היהודית בליסבון – אימייל ליצירת קשר

מאגר שמות המשפחה שזכאים לאזחות – אינו מחייב

אשמח לתמיכה שלכם בתרומה בכל סכום על מנת שאוכל להמשיך להפעיל את האתר והפעילות:

One comment

  1. שלום רב, האם זה נכון שמפברואר 2018, יש החמרה בדרישות של הקהילה היהודית לקבל אישור?
    האם יש דרישה חדשה לחזור 4 דורות אחורה ולתת את כל הפרטים שלהם?
    זה מה שאמר לי מישהו שמטפל בכסף באישורים.

    Like

Leave a comment