הדרך לדרכון הפורטוגלי – מיפוי השלבים

אז ממש רגע לפני שמתחילים, חשוב לפרט את כל השלבים בדרך לדרכון הפורטוגלי. כל שלב יפורט באופן מלא בפוסט נפרד, אך בשלב זה חשוב מאוד להבין מהו התהליך, כמה זמן הוא אורך, ואנסה לגעת מעט בעלויות. בהמשך, כאשר אעלה אתשאר הפסוטים המלאים, אקשר כל שלב לפירוט המלא שלו.

  1. קבלת אישור מהקהילה היהודית – תהליך, לא ארוך, שלרוב תלוי במגיש הבקשה. לתהליך זה מתווסף שלב מקדים של איסוף מסמכים ועדויות אשר עשויות לתמוך בכך שהשורשים שלכם מקורם בספרד. דברים שפירטתי כבר בשלב המקדים כמו: שימוש בשפת הלאדינו במשפחה, כתובה בעל נוסח ספרדי, קיום מנהגים הנחשבים שייכים לעדות המזרח וכדומה. שלב זה יבוצע באמצעות התכתבות במיילים ושליחת ההוכחות, לאחריו יבוצע תשלום של 500 אירו לקהילה היהודית, ולבסוף התקבל מייל עם האישור וגם מכתב בדואר עם המסמך המקורי.
  2. מסמכים אישיים – בשלב זה יש לגשת למשרד הפנים ולהוציא תעודת לידה. במקביל לגשת לתחנת משטרה ולבקש תעודת יושר לשגרירות. תעודת היושר נשלחת לשגרירות פורטוגל ויש לגשת ולאסוף אותה מהם. את שני המסמכים הללו יש להחתים ע״י אפוסטיל במשרד החוץ בירושלים בלבד. שתי התעודות עצמן ניתנות ללא תשלום. עבור חותמת האפוסטיל יש לשלם אגרה של 34 ש״ח (2017) למסמך. את הביצוע ניתן לעשות בהגעה פיזית לקהלת הקהל בירושלים או באמצעות שליחת המסמכים ואישורי התשלום בדואר. במידה וחייתם במדינה אחרת באופן רשמי מעל שנה, יש לצרף תעודת יושר גם משם, חתומה גם היא על-ידי אפוסטיל של אותה מדינה. במקביל יש לצלם את כל עמודי הדרכון ולהכין פירוט של כל הכניסות והיציאות שלכם, כפי שמופיעות בדרכון, על פי קובץ שנמסר מהשגרירות.
  3. פגישה בשגרירות פורטוגל – יש לקבוע פגישה בשגרירות פורטוגל בישראל. רצוי מאוד לברר איתם כבר בתחילת התהליך לגבי תאריכים פנויים. שימו לב – עקב ריבוי בקשות, השגרירות קובעת פגישות לרוב ל-4 חודשים קדימה, כלומר אם הגעתם בינואר, התאריך הראשון הפנוי יהיה באפריל. כמו כן, ימי שישי הם פנויים עוד פחות, ועבורם תצטרכו להמתין עוד יותר. בפגישה, נציגת השגרירות האמונה על טיפול בנושא, תעבור על המסמכים, על הדרכון, תוודא כי כל המסמכים תקינים, תמלא יחד אתכם את הטופס של הבקשה ותחתום עליו. בפגישה זו גם ילקחו כל המסמכים על מנת לתרגמם לפורטוגזית. עלות התרגום היא 821 ש״ח עבור כלל המסמכים, כולל אימות המסמכים שהתקבלו ואישורם.
  4. הגשת הבקשה למשרד הפנים בפורטוגל – לאחר שהמסמכים תורגמו, טופלו ואומתו על-ידי השגרירות, תוכלו להגיע לאסוף אותם. נכון לכתיבת שורות אלו (2017), השגרירות אינה מגישה את הבקשות על-ידי משלוח דואר לפורטוגל. כמו כן, קיימת אגרת הגשת הבקשה על-סך 250 אירו, אותה ניתן לשלם אך ורק בסניף דואר בפורטוגל. מה שאומר, שבמקרה זה יש לבצע נסיעה לפורטוגל, או למסור לצד שלישי את המסמכים, לדאוג לשלם את האגרה ולהגיש מיד את המסמכים למשרד הפנים בליסבון. תוקף תשלום האגרה הינו חודש ימים, במידה ומועד זה עובר, יש לשלם 1 אירו בסניף דואר בפורטוגל על מנת להאריך את תוקפו לחודש נוסף. שימו לב, כי לא מבצעים את שליחת המסמכים בדואר, משום שעד לרגע שבו הפקיד האמון על טיפול התיק שלכם יפתח את התיק, יתכן ויעבור חודש ולמעשה תוקף תשלום האגרה יפוג, והמסמכים ישלחו בחזרה לתל אביב ללא כל טיפול. על כן בשלב זה מומלץ לא לקחת סיכון נוסף.
  5. קבלת אישור על תחילת טיפול בתיק – לאחר כשלושה חודשים, מתקבלת הודעה בנוגע לכך שהמסמכים התקבלו והחלה העבודה על התיק שלכם. בשלב זה נותר רק לחכות. נכון לכתיבת שורות אלה(2017), משך זמן הטיפול התארך, עקב ריבוי בקשות, והוא עומד על כ-14-15 חודשים. בהשוואה לתהליכים מקבילים במדינות אחרות, עדיין מדובר בתהליך מהיר מאוד, שאינו מצריך מצידכם הרבה.
  6. קבלת תשובה והוצאת אזרחות – בשלב האחרון, אתם מקבלים את התשובה, אלא אם חסר מסמך כלשהו, ואז תצטרכו להשלימו תוך 30 יום. לאחר מכן, מגיעים לשגרירות, ומבצעים את הפעולות הנחוצות להוצאת התעודה והדרכון.
  7. נהנים מכל הזכויות שאזרחות אירופאית מקנה לכם.

אשמח לתמיכה שלכם בתרומה בכל סכום על מנת שאוכל להמשיך להפעיל את האתר והפעילות:

14 comments

  1. תודה רבה על הבלוג הנהדר שמאפשר הבנה של כל התהליך! בעיני, גם במידה ומבקש האזרחות בוחר בעו”ד ולא בגישה העצמאית, יש משמעות רבה להבנת התהליך.

    Like

  2. העלויות כפי שמוצגות בפוסט הנ”ל נראות משמעותית פחותות מעו”ד, אשר גובה שכר טרחה שמכפיל את העלות בשתיים בערך. במידה ומוציאים אזרחות כמה בני משפחה יחדיו, מדובר בסכום לא מבוטל בכלל.
    א. מהם, אם כן, היתרונות בשימוש בעו”ד בעיניך? לפי מה שמוצג בפוסט, לא נדרשת כאן יכולת עריכת דין מיוחדת. סך הכל לוגיסטיקה, המצאת מסמכים והגשתם לגורמים שונים.
    ב. אשמח לשמוע (לא מצאתי פוסט בנושא) על תקלות \ בעיות אפשרויות נוספות בביצוע התהליך באופן עצמאי. האם הקהילה היהודית מתייחסת באופן שונה כשהפנייה היא לא ממשרד עריכת דין מוכר? האם יתכנו עלויות נוספות שאינן מוצגות כאן? האם יש סיבוכים נוספים שיכולים להתרחש?

    Like

    • א – יתרונות בשימוש בעורך דין: עשוי להעביר את התהליך בצורה יותר חלקה, פחות התעסקות מצד מגיש הבקשה, כל המסמכים מועברים, מתורגמים ונכתבים ע״י העורך דין. פשוט פחות עבודה, למרות שלא מדובר בעבודה קשה, יש כאלה שישמחו לחסוך את זה גם מחשש לעשות משהו לא נכון.
      ב – תקלות שאני נתקלתי בהן: הוצאת תעודת יושר רגילה שלא ניתן להשתמש בה. צורך בהוצאת תעודת יושר במדינה ששהיתי בה בחו״ל. דרכון שהיה אמור לפוג תוך חצי שנה והיה צורך לחדש אותו (נתגלה ברגע האחרון). תרגום מסמכים שאינם סטנדרטים (תעודת היושר מחו״ל).
      לא הרגשתי קושי בשיחה עם הקהילה היהודית. זה עבר חלק מאוד והיה מאוד קצר ברגע שהצגתי להם את המסמכים המועטים שהיו ברשותי. עורכי דין מספרים סיפורים על צורך בגניאולוג שיחקור את השורשים שלך, יתכן והם באמת עושים זאת, אבל עובדתית אין צורך בזה.

      Like

  3. אציין כי המידע המופיע בבלוג זה אמין ביותר ומתאר את השלבים בצורה בהירה!! מודה לך על הסיוע והמידע הרלוונטי. על ההנחיה וההסברים. עכשיו עלי לטוס לליסבון ולמסור המסמכים.יישר כוח

    Like

  4. היי אני טיילתי בקנדה במשך שנה עשיתי טיול אחרי צבא על ויזת סטודנט בלבד
    האם אני צריך תעודת יושר מהם גם?
    לא היתה לי כתובת גרתי בבתי מלון ואצל אנשים נחמדים האם צריך תעודה מהם

    Like

    • כל עוד מצוין בדרכון שלך ששהית שם מעל שנה, אז עקרונית כן. אפשרות שהרבה עושים, זה מוציאים דרכון חדש ונקי ואז אין צורך לדווח הרבה.

      Like

  5. יש לי שאלה יכול להיות שהתשובה נמצאת במדריך אבל דיי יש לי קשב וריכוז אז אני ישאל בכל זאת
    המחירים שנקובים זה פר בנאדם או שאני יכול להגיש באותה בקשה את כל בני המשפחה או שהעלות תרגום של ה821 תוכפל פר בנאדם וכך גם שר התשלומים

    Like

  6. שלום,
    תודה על המידע המפורט, יש לי שאלה בנוגע למגורים בארץ אחרת, גרתי בארה”ב 3 שנים במסגרת שליחות ממלכתית של המדינה. גם במקרה הזה אני צריכה להוציא תעודת יושר על שנים אלה? אם כן, איך אני עושה זאת?
    תודה

    Like

    • יש לפנות למשטרה במדינה שבה היית בארה״ב ולבקש את תעודת היושר (לרוב אפשר באינטרנט), ברגע ששולחים אפשר למעשה לשלוח בחזרה על מנת להחתים אפוסטיל (בדיוק כמו ששולחים בארץ למשרד החוץ), ואז לקבל את תעודת היושר חתומה ומאושר – זה השלב שיש לתרגם אותה ע״ נוטריון. קצת מורכב, אבל אפשרי לחלוטין (מניסיון).

      Like

  7. הי
    ראשית סחטיין על הבלוג המושקע!!
    יש בידי תעודת לידה פורטוגלית .הבנתי שליצור קשר עם הקונסולייה זוהי משימה כמעט בלתי אפשרית והמכונה שמיצרת דרכונים/ת”ז לא פועלת מזה זמן,שלא לדבר על התור לפגישה עמם שהוא בלתי הגיוני בעליל.
    שמעתי שניתן לטוס לליסבון ולהנפיק שם דרכון תוך כמה ימים.אם אכן כך הוא,מה המסמכים הדרושים לשם כך ?כמה כסף זה עולה? וכמה ימים נדרשים?
    אשמח לתשובתך
    תודה מראש

    Like

    • היי חיים.
      אם לא מדובר במשהו דחוף הייתי ממליץ לשלוח מייל לקביעת תור בשגרירות פורטוגל בתל אביב.
      אם בכל זאת אתה רוצה לבחון את האפשרות ללכת לליסבון למשרד הפנים ולעשות זאת שם, הנה מייל שתוכל ליצור איתם קשר ולברר מולם את הפרטים.
      אשמח אם תשוב ותשתף אותנו בממצאים שלך ברגע שתדע יותר פרטים.
      rcentrais.classificacao@irn.mj.pt

      Like

Leave a comment